Jak připojit jednofázový motor

Nejčastěji je k našim domům, pozemkům, garážím připojena jednofázová síť 220 V, a proto je díky vybavení a všem domácím výrobkům pracuje z tohoto zdroje energie.V tomto článku se budeme zabývat tím, jak správně připojit jednofázový motor.

Asynchronní nebo sběrače: jak rozlišit

Obecně lze rozlišovat typ motoru od typového štítku - typového štítku - na kterémjeho data jsou zapsánaa typ.Ale to je jen tehdy, pokud nebylo opraveno.Opravdu, pod krytem může být cokoli.Takže pokud si nejste jisti, je lepší určit typ sami.

Takto vypadá nový jednofázový kondenzátorový motor

Jak jsou uspořádány kolektorové motory

Asynchronní a kolektorové motory lze rozlišit podlestruktura.Sběratel musí mít kartáče.Jsou umístěny v blízkosti kolektoru.Dalším povinným atributem tohoto typu motoru je přítomnost měděného bubnu rozděleného na sekce.

Takové motory jsou k dispozici pouze jednofázové, často jsou instalovány v domácích spotřebičích, protože umožňují získat velký počet otáček zastart a po přetaktování.Jsou také pohodlné v tom, že vám snadno umožňují změnit směr otáčení - stačí změnit polaritu.Je také snadné zorganizovat změnu rychlosti otáčení - změnou amplitudy napájecího napětí nebo úhlu jeho omezení.Proto jsou podobné motory používány ve většině domácích a stavebních zařízení.

Struktura sběrného motoru

Nevýhodou sběrných motorů je vysoká hladina hluku při vysokých otáčkách.Nezapomeňte na vrtačku, brusku, vysavač, pračku atd. Hluk při jejich práci je slušný.Při nízkých otáčkách nejsou kolektorové motory tak hlučné (pračka), ale ne všechny nástroje pracují v tomto režimu.

Druhý nepříjemný okamžik - přítomnost kartáčů a konstantní tření vede k nutnosti pravidelné údržby.Pokud není aktuální kolektor vyčištěn, může znečištění grafitem (z mazání kartáčů) způsobit spojení sousedních částí bubnu, motor jednoduše přestane pracovat.

Asynchronní

Asynchronní motor má stator a rotor, může to být jedna nebo tři fáze.V tomto článku uvažujeme o připojení jednofázových motorů, protože o nich budeme mluvit pouze.

Indukční motory se vyznačují nízkou hladinou hluku během provozu, a proto jsou instalovány v zařízeních, jejichž provozní hluk je kritický.Jedná se o klimatizace, split systémy, ledničky.

Struktura asynchronního motoru

Existují dva typy jednofázových asynchronních motorů -bifilární (se startovacím vinutím) a kondenzátor.Celý rozdíl spočívá v tom, že u bifilárních jednofázových motorů funguje spouštěcí vinutí pouze do doby, než se motor zrychlí.Po vypnutí speciálním zařízením - odstředivým spínačem nebo spouštěcím relé (v chladničkách).To je nutné, protože po zrychlení pouze snižuje účinnost.

U jednofázových kondenzátorových motorů pracuje vinutí kondenzátoru stále.Dvě vinutí - hlavní a pomocná - jsou vůči sobě přesazena o 90 °.Díky tomu můžete změnit směr otáčení.Kondenzátor na takových motorech je obvykle připevněn k tělu a tímto znakem lze snadno identifikovat.

Je možné přesněji určit bifilární nebo kondenzátorový motor před vámi změřením odporu vinutí.Pokud je odpor pomocného vinutí dvakrát větší (rozdíl může být ještě výraznější), nejpravděpodobněji se jedná o bifilární motor a toto pomocné vinutí se rozběhne, což znamená, že v obvodu musí být přítomen jistič nebo spínací relé.U kondenzátorových motorů jsou obě vinutí neustále v provozu a připojení jednofázového motoru je možné pomocí běžného tlačítka, přepínače, automatického stroje.

Schémata zapojení jednofázových asynchronních motorů

Se startovacím vinutím

K připojení motoru se startovacím vinutím potřebujete tlačítko, které má jednoz kontaktů po zapnutí se otevře.Tyto otevírací kontakty budou muset být připojeny k počátečnímu vinutí.Vobchody mají takové tlačítko - to je PNVS.Její prostřední kontakt se uzavírá po dobu zadržení a dva extrémní zůstávají uzavřené.

Vzhled tlačítka PNVS a stavu kontaktů po uvolnění tlačítka „start“

Nejprve pomocí měření zjistíme, které vinutí pracuje, což je počáteční vinutí.Výstup z motoru má obvykle tři nebo čtyři dráty.

Zvažte možnost třívodičového připojení.V tomto případě jsou obě vinutí již kombinována, to znamená, že jeden z vodičů je běžný.Bereme tester, změříme odpor mezi všemi třemi páry.Pracovník má nejmenší odpor, průměrná hodnota je počáteční vinutí a největší je společný výstup (měří se odpor dvou vinutí zapojených do série).

Pokud existují čtyři závěry, jsou telefonovány ve dvojicích.Najděte dva páry.Ten, ve kterém odpor je méně funkční, ve kterém více - začíná.Poté připojíme jeden vodič ze spouštěcího a pracovního vinutí, zobrazíme běžný vodič.Celkem existují tři dráty (jako v první verzi):

  • jeden z pracovního vinutí - pracovník;
  • se startovacím vinutím;
  • obecně.

S těmito třemi dráty dále pracujeme - připojujeme jednofázový motor.

Se všemi těmito

    • Spojení jednofázového motoru se startovacím vinutím pomocí tlačítka PNVS

    ) připojení jednofázového motoru

K tlačítku připojujeme všechny tři vodiče.Má také tři kontakty. Nezbytně začínající drát „jsme dali doprostředkontakt(který se uzavírá pouze během spouštěcí doby),zbývající dva - do extrému s (libovolné). Připojujeme napájecí kabel (od 220 V) k extrémním vstupním kontaktům PNVS, střední kontakt propojujeme propojkou s pracovním ( poznámka! Ne společným ).To je celý obvod pro zapnutí jednofázového motoru se startovacím vinutím (bifilární) pomocí tlačítka.

Kondenzátor

Při připojování motoru s jednofázovým kondenzátorem existují možnosti: existují tři schémata zapojení a všechna s kondenzátory.Bez nich motor bzučí, ale nespustí (pokud jej připojíte podle výše uvedeného schématu).

Schémata zapojení pro jednofázový kondenzátorový motor

První obvod - s kondenzátorem v napájecím obvodu spouštěcího vinutí - se rozběhne dobře, ale během provozu je výkon daleko od jmenovitého výkonu, alemnohem nižší.Spojovací obvod s kondenzátorem ve spojovacím obvodu pracovního vinutí dává opačný účinek: ne příliš dobrý výkon při spuštění, ale dobrý výkon.Podle toho je první obvod používán v zařízeních s těžkým startem například míchačky betonu ) a s pracovním kondenzátorem - pokud je vyžadován dobrý výkon.

Obvod se dvěma kondenzátory

Existuje třetí možnost připojení jednofázového motoru (asynchronní) - instalace obou kondenzátorů.Ukazuje se kříženec mezi výše uvedenými možnostmi.Toto schéma je implementováno nejčastěji.Je na obrázku výše uprostřed nebo na fotografii níže podrobněji.Také při organizování tohoto schématubudete potřebovat tlačítko jako PNVS, které připojí kondenzátor pouze ne čas začátku, dokud motor „nezrychlí“.Poté zůstanou dvě vinutí spojená s pomocným vinutím kondenzátorem.

Připojení jednofázového motoru: obvod se dvěma kondenzátory - funkční a spouštěcí

Při implementaci dalších obvodů - s jedním kondenzátorem - budete potřebovat pravidelné tlačítko, automatický stroj nebo přepínač.Všechno se tam jednoduše spojí.

Výběr kondenzátorů

Existuje poměrně komplikovaný vzorec, pomocí kterého je možné přesně vypočítat požadovanou kapacitu, ale je zcela možné upustit od doporučení, která vycházejí z mnoha experimentů:

    96) pracovní kondenzátor je převzat z výpočtu 70 až 80 μF na 1 kW výkonu motoru;
  • launcher - 2-3krát více.

Provozní napětí těchto kondenzátorů by mělo být 1,5krát vyšší než síťové napětí, to znamená, že v síti 220 V bereme kapacity s provozním napětím 330 V a vyšším.A pro usnadnění spouštění hledejte pro spouštěcí obvod speciální kondenzátor.Mají ve svých značkách slova Start nebo Starting, ale můžete si vzít obvyklá.

Změna směru pohybu motoru

Pokud po připojení motoru funguje, ale hřídel se neotáčí ve směru, který potřebujete, můžete tento směr změnit.To se provádí změnou vinutí pomocného vinutí.Když byl obvod smontován, jeden z vodičů byl přiváděn k tlačítku, druhý byl připojen k drátu z pracovního vinutí a společný byl stažen.To je místo, kde je třeba hodit vodiče.

Jak může vypadat všechnov praxi