Vyberte si karavanu

Na silnicích v Evropě a Americe se často nacházejí automobily s obytnými přívěsy nebo celé mobilní domy.Jsou s námi stále vzácní, ale stále více lidí si myslí, že by bylo hezké mít dům na kolech.Někdo to potřebuje cestovat po rodné zemi, někdo chce cestovat po Evropě.Budeme mluvit o vlastnostech a typech, o výhodách a nevýhodách vlastnictví a budeme mluvit dále.

Klady a zápory

Jako každý fenomén nebo věc, dům bez kol má klady a zápory.Abyste nebyli zklamáni, musíte nejprve pečlivě zvážit klady a zápory a poté se informovaně rozhodnout.A existuje spousta z čeho vybírat.Kromě typu - přívěsu pro automobil nebo karavanu s vlastním pohonem - musíte zvolit velikost.Koneckonců, jsou zde obytné automobily, které pojmou vaše auto, mají střešní bazén.A existují i ​​ty, které jsou vyrobeny na základě tříkolového mopedu.

Existuje obytný automobil, který může nosit vaše auto))

Výhody

Sní o získáníobytný automobil lze rozdělit do několika skupin.První - venkovní nadšenci, kteří jsou unaveni z kempování a chtějí trochu většího pohodlí.Druhý - fanoušci, kteří cestují po Evropě, jsou unavení z placení značných částek za hotely, blbnutí s rezervacemi atd.A třetí kategorií jsou majitelé letních chalup, kteří se nechtějí se stavbou obtěžovat.

Pouze letní obyvatelé se nedomnívají.Není problém najít vhodný model z druhé ruky, který potřebujete vzít /přinést jen dvakrát za rok.Můžete investovat do poměrně skromného rozpočtu (od 2 000 $).Všichni ostatní budou potřebovat mnohem větší množství, takže musíte myslet opatrně.V tomto ohledu zvažujeme výhody a nevýhody samotných obytných automobilů a jejich cest.Začněme s profesionály:

  • Když pojedete s autem, neplatíte za hotely, nejste vázáni na konkrétní místo, datum a čas, volíte rychlost cesty, délku zastávky atd.

    Zde je příklad motorového domu s vysokou dopravou))

  • Můžete si vzít s sebou tolik věcí, kolik se vejde do přívěsu nebo salónu, které můžete nositkočky a psy, jízdní kola, kánoe, koloběžky.Všechno, co se vejde nebo za motorovým domem.
  • Existují modely, které umožňují cestovat nejen po asfaltu.Motorový dům najdete na základě kamionů s vysokou dopravou.
  • ​​

Z velké části, s motorovým domem, jste svým vlastním šéfem.Je to vysoká míra svobody a nezávislosti s dostatečně vysokouúroveň pohodlí a atraktivní.

Slabé stránky

Nyní o slabých stránkách.O nich trochu víc, takže nepříjemné chvíle nebyly překvapením.Tady jsou nevýhody cestování v obytném voze.Okamžitě stojí za zmínku, že v Rusku a blízkém zahraničí parkování pro táborníky s možností doplňování zdrojů je raritou.Ano, můžete to udělat na některých čerpacích stanicích nebo na parkovištích.Ale vůbec ne.A za poplatek.Samostatným problémem jsou silnice.Ne všechny a ne vždy cestovat po kolejích.Mnoho jezdí v terénu.Jen málo mobilních domů je schopno nést naše silnice.Existují takové modely, ale jejich ceny ....

Při výletu do Evropy je všechno jiné a o této části se budeme bavit později.

  • Musíte mít seznam parkovacích míst speciálně pro táborníky podél vaší trasy.Ty, které vidí navigátor ve městech, jsou pro obyčejná auta.Většinou jsou v podzemí a mají výškový limit 2,2 metru.Ne každý táborník projde.A je také nutné obnovit systémy na podporu života, což na těchto parkovištích není možné.Dostupnost seznamu parkovacích míst na vaší trase tedy výrazně zvýší pohodlí vaší cesty.
  • Parkování pro táborníky se obvykle nenachází na dálnicích, ale na klidných silnicích, což má vliv na kvalitu pokrytí, ale budete muset vypnout, abyste strávili noc, což je dodatečný poplatek.

    Okamžitě neřeknete, že se jedná o obytný automobil

  • Musíte zaplatit za parkování.Obecně se ukazuje, že parkování za 10–20 eur za den je samozřejmě nesrovnatelné s poplatkempro hotel, ale přesto ... Samozřejmě se můžete bez nich obejít, odjet někam k řece, jezeru atd.Ale ne všude.V Evropě to může být plná pokuty.
  • Pokud máte obytný automobil založený na minibusu nebo autobuse, jízda v evropských městech s jejich úzkými uličkami je problém.V tomto smyslu je to s přívěsem snazší: nechali jej na parkovišti a vjeli do města autem.
  • U velkých přívěsů a obytných automobilů se vyžaduje zvláštní kategorie řidičského průkazu.

A další běžný problém.Pokud žijete v bytě, nemáte vlastní pozemek, motorový dům musí být někde uložen.Náklady na roční skladování jsou úměrné nákladům na cestování po dobu dvou týdnů do země, která není tak levná.Tady to máš.

Musí to být někde

Zde je stručné shrnutí všech kladů a záporů vlastnictví a cestování v autoservisu.Takže je na co myslet.Úvahy o vhodnosti takové akvizice budou uvedeny níže.

Druhy mobilních domů

Mobilní dům může být dvou typů:

  • přívěs;
  • na základě minibusu nebo autobusu.

Druhá možnost se také nazývá obytný automobil nebo obytný automobil (nebo auto-dům).Nejsou příliš velké - na základě minibusů.Stejné značky Mercedes Sprinter, Fiat, Gazelles, UAZ-Pickup a Cargo jsou vyráběny speciálně různými evropskými a domácími společnostmi.Existují celé vložky, do kterých se auta vejdou.

Toto je také obytný automobil))]

V obytné budově může být nehybná, možná skládací.K dispozici jsou také přívěsy.První pohledpřepravován v „obytné“ podobě, druhý a třetí - složený.Skládací návěs se zobrazuje pouze na parkovišti.Jeho výhody jsou na cestě méně volné, menší nadmořská výška, což znamená, že neexistují žádná omezení cestování.Nevýhody - její rozložení /složení je časově náročné.Celý postup trvá asi pět minut, ale ihned po zastavení nebude fungovat.

Stanový přívěs - kombinace přívěsu s „připojeným“ stanem.Protože rozměry mobilních přívěsů jsou obvykle malé, je zde malý prostor a velká kampaň nebude fungovat.Přívěs pro stan má obvykle ve středu jídelní část v této části na kolech, dvě spící na okrajích na stejném místě a poměrně prostorný stan, jehož okraje jsou připevněny k tělu dodávky.Před stanem je často také baldachýn - takže venku můžete trávit čas.

Rozdíl mezi obytným automobilem (v pozadí) a stanovým přívěsem (vpředu)

Pokud jde o pohodlí, nabízejí obytné automobily založené na autobusech více pohodlí nežjakýkoli typ přívěsu.Táborník může mít toaletu se sprchou, malou kuchyňku.V přívěsu mohou být pouze lůžka, v některých modelech je nainstalován plynový sporák, a dokonce i poté je obvykle namontován na vnější straně.V případě potřeby je lůžko přeměněno na jídelní kout - malý stůl a dvě pohovky.To je vše, co mobilní domy v přívěsech mohou nabídnout.

Mít či nemít

Zaprvé, o tom, jaký typ motorového domu je lepší si vybrat - přívěs nebo dodávku.Pro cestování po Rusku a zemíchpo sovětském prostoru v přítomnosti automobilu s dostatečnou silou a průchodností, stojí za zvážení nákup mobilního domu pro stany.Mají nižší hmotnost a rozměry, je snazší je tahat než plnohodnotný obytný přívěs.Pokud nechcete přívěs a potřebujete větší pohodlí, můžete si vzít přívěs i obytný automobil.Vhodnější jsou však modely založené na nákladu a návěsech.Zvláštní pozornost by pak měla být věnována odpružení a odklizení, jakož i pevnosti a spolehlivosti montáže prostoru pro cestující /přívěsu.To je, pokud chcete jezdit ve vnitrozemí a základní nátěr není pro vás nový.Pokud plánujete jezdit pouze po kolejích, můžete sledovat méně průchodné modely.

Mobilní dům v přívěsu

Stojí za zmínku, že cestování v obytném automobilu napříč Ruskem není příliš pohodlné, protože neexistuje infrastruktura.Existují samozřejmě organizace, které organizují podobné zájezdy a poskytují „tankovací“ body.Ale to už není osamělá cesta a nemluví se o žádné autonomii a nezávislosti.

To se vztahuje na používání obytných automobilů v Rusku.Pokud to potřebujete pro cestování po Evropě, pak neexistují žádná omezení týkající se „cross-country schopností“, protože silnice jsou všude vynikající.Znovu však vyvstává otázka vhodnosti vlastnictví.Stále se musíte dostat k hranici a mobilní dům slušně sní o jakékoli změně.Takže cena plynu je více než ... Mnozí přijdou k rozhodnutí - dosáhnout určitého bodu, a pak si pronajmout motorový dům.Tato možnost není dražší, ale mnohem pohodlnější.

Tento modelnavržen pro pampy - německý Bimobil

V každém případě, pokud ještě nemáte zkušenosti s cestováním v obytném automobilu, ale opravdu chcete mít jeden, pronajmout si auto nebo přívěs, strávit pár týdnů cestování.Zde je vaše rozhodnutí a tvar.Zároveň se rozhodněte, jaké funkce a možnosti chcete mít.

Táborníci - soubor možného vybavení a služeb na silnici

Zpočátku je takový obytný automobil velký.Délka - od 6 metrů, šířka - 220 - 230 cm, výška - nejméně tři.Pokud jste dosud takové vozy nejezdili, bude nějakou dobu trvat, než si zvyknete na řízení tak velkého a těžkého auta.Problémy mohou nastat při parkování - jsou vyžadována dvě parkovací místa a volné manévrovací místo.Táborníci jsou „léto“ - bez izolace a „zima“ - s izolovanými stěnami.Při stejných parametrech je šířka druhé strany o 5-10 cm širší díky větší tloušťce stěny.

Cestovní dodávka může mít různé „výplně“ a vybavení

Uvnitř mobilního domu založeného na sběrnici nebo minibusu může mít tyto podpůrné systémy:

  • baterie pro prostor pro cestující;
  • 230 V externí síť;
  • zásoba vody;
  • plynové lahve (obvykle 2 ks) pro provoz malého sporáku, ohřevu vody a některých dalších systémů.

Uvnitř může být sprcha s ohřívačem vody, toaleta (se suchým šatníkem), kuchyň s plynovým sporákem a lednicí, ohřívač vzduchu a několik lůžek od dvou do šesti.Vracionální využití zdrojů, které může motorový dům existovat autonomně po dobu dvou nebo tří dnů.Nejrychlejší spotřeba vody.V základní konfiguraci je přívod tekutiny navržen na jeden den, zatímco jeho úspora může trvat jeden a půl dne.Proto při výběru parkovacího místa věnujte pozornost možnosti doplňování vody nebo přenášení další kapacity s sebou.Druhým zdrojem, který se rychle vyčerpá, je nabití baterie.Problém je vyřešen přítomností generátoru (benzín nebo nafta).

Existují modely s tímto uspořádáním (Dethleffs Evan)

Existují parkoviště pro táborníky, na nichž lze obytný automobil připojit k síti přepravením.Na takových stránkách vyčnívejte příspěvky pomocí zásuvek.K nim je také připojen mobilní dům (za poplatek).

Cestovní služby

Při cestování v karavanu musíte sledovat dostupnost vody.Zásoba by měla být doplněna a použitá voda by měla být vypuštěna (existuje zvláštní nádoba, která je vyprázdněna skrz vypouštěcí otvor).Hladina vody se obvykle sleduje na panelu řidiče (ukazatele) a na panelu v kabině.

Další operací údržby je čištění a doplňování paliva suché skříně.Kapacita musí být vyprázdněna (v Evropě jsou v kempech speciálně určená místa) a musí být zaplněna prostředky v závislosti na typu.Potřebujeme tedy také prostředky pro suchou skříň na silnici a nesmíme na ně zapomenout.Jak často je tato operace nutná?Jednou za dva dny při pravidelném používání a jednou týdněpři použití pouze v případě nouze.

Tankování

V kuchyňském prostoru jsou obvykle umístěny dva plynové láhve.Jeden pracovník, druhý - záloha.Plynové lahve jsou připojeny nejen k sporáku.Přijímají také plyn pro ohřev vody ve sprše, do ohřívače vzduchu.Plyn poskytuje také ledničku.Jsou-li válce plné, vydrží po dobu dvou týdnů dva mírné použití.

Elektrický stav kabiny mobilního domu je zobrazen na zvláštním panelu, který se obvykle nachází nad předními dveřmi.Indikátory hladiny vody se někdy zobrazují okamžitě.Na tomto panelu je zapnuto /vypnuto vnitřní napájení.Je zde možnost kontrolovat hladinu baterií v automobilu a v prostoru pro cestující (jsou dvě).Při nízkém stavu nabití se rozsvítí světelný alarm (červené světlo).V kuchyňském prostoru je světlo, u vchodu do koupelny je v kabině několik lamp, každé místo na spaní má samostatná světla se spínači.

Obecné uspořádání a obsluha

Centrálním místem v kabině je stůl s lavicemi.Počet sedadel závisí na „lidské intenzitě“ modelu.Naproti stolu je obvykle plynový sporák a dřez.Kamna i dřez jsou uzavřeny kryty - získá se pracovní plocha.Vedle kamen jsou umístěny dvě nebo tři zásuvky 230 V. Fungují pouze tehdy, je-li táborník připojen k síti přenášením.Je tam lednička.Obvykle běží na baterii nebo ze sítě, ale u některých modelů to může býtpráce z plynu.K dispozici je přepínač pro výběr zdroje napájení.Můžete nastavit některý konkrétní režim nebo vybrat režim „auto“, ve kterém se jednotka rozhodne, kterou síť použije.

Kuchyňský kout je často umístěn vedle dveří.

Pokud je k dispozici ohřívač vzduchu.Existují dvě možnosti - plyn a nafta.Ohřívač může pracovat ve dvou režimech: v létě a v zimě.V letním režimu je zapnuto pouze ohřev vody (od 40 ° do 60 °), v zimě je vzduch stále ohříván.Teplota vzduchu v kabině je regulována samostatným knoflíkem.Počet režimů závisí na modelu, ale obvykle jich je nejméně pět.Vzduch se zahřívá pomocí konvektoru, který ohřívá malý objem během několika minut.Konvektor se vypíná a zapíná automaticky - podle údajů teplotních senzorů, které jsou v kabině.

Pokud má karavan toaletu a sprchu, je tento prostor oplocen.V normálním stavu je k dispozici toaleta a umyvadlo, skříň na každou maličkost.Chcete-li se osprchovat, musíte "vytáhnout" uzávěry sprchy.Zároveň zavřou dveře, umyvadlo se ponoří do zdi, bude tam trochu více prostoru, ale stále ještě není příliš prostorný.Protože přívod vody je velmi omezený, sprchy se obvykle používají jen zřídka.

Místa na spaní, okna a skříně

Táborník je nejpohodlnější obytný automobil.Má dostatek prostoru pro dobrý odpočinek.Počet lůžek závisí na modelu.K dispozici je obytný automobil pro dvě osoby, je jich šest, respektive počet lůžek je jiný.Ale v roceV každém případě si můžete odpočinout s dostatečným komfortem.Místa na spaní mohou být:

  • Nad sedadlem řidiče je dvojitá postel v plné velikosti.Musíte se vyšplhat po žebříku, nemůžete sedět na takové posteli, ale ve velikosti je vhodný i pro velké lidi.Délka je obvykle asi 2 metry nebo o něco delší (v závislosti na modelu karavanu).
  • V kabině může být uspořádáno několik lůžek - až 4:

    Toto je vnitřní pohled.Místa na spaní

    • jsou v zadní části viditelná jen příčně ke směru pohybu, přičemž nad sebou mohou být dvě samostatná lůžka;
    • stůl a lavice jsou přeměněny na jedno a půl lůžka, které lze rozšířit na dvojnásobek, ale pak je průchod pod kabinou blokován.

Mobilní dům má několik oken, která uzavírají žaluzie.Mohou se otevřít pro ventilaci.Při jízdě by měly být zavřeny, ale na parkovišti za denního světla poskytněte dostatek světla a otevřením všech oken můžete rychle odvětrávat interiér.

V horní části jsou skříňky s policemi na věci a náčiní.Všechny dveře mají zámky - aby při pohybu nedošlo k úniku věcí.Aby se předešlo houpání nádobí během manévrů, doporučuje se před zahájením pohybu vložit do takových skříní něco měkkého a elastického (například ručníky).

Stručný přehled obytných přívěsů

Přívěsové přívěsy se také nazývají karavany.Protože existují modely se vším komfortem.Takový obytný automobil lze umístit na místa, kdekonstrukce není povolena.Bude zaregistrován jako obytný přívěs, takže nespadá do působnosti činností pozorovatelských organizací.V přívěsu jsou modely mobilních domů s pouze minimem - místa na spaní a jídelna.Zde si každý vybere podle svých požadavků.Existuje několik typů domácích přívěsů.

Toto je také obytný automobil v přívěsu ... Futurie s bazénem, ​​garáží pro sportovní automobil, obývacím pokojem a ložnicí

Pevné přívěs s pevnými stěnami

Takové přívěsy existují pro různý počet lůžek - od 2 do 6.Délka - od 3,6 metru, výška - od 2,5 metru, šířka - od 2,2 m. Mohou být s izolací i bez.Podle sady to může být stejně dobré jako obytný automobil: kuchyň s umyvadlem a lednicí, koupelna se sprchou a suchým šatníkem, vytápění místnosti.Ale taková sada může být pouze v poměrně velkém přívěsu.

Motorový dům v přívěsu - střih a jedno z možných uspořádání

Nejjednodušší modely mohou poskytnout pouze místo k jídlu a spánku.A všimněte si, že během přepravy to není možné v přívěsu.Při výběru, kromě sady vybavení, věnujte pozornost hmotnosti (s naloženou vodou, plynem atd.).Musíte posoudit, zda vaše auto bude schopno takovou hmotu posunout.

Stanový přívěs

Tento typ karavanu.Téměř všechny jsou určeny pro letní provoz, protože neexistuje žádná izolace.Při sklopení je výška přívěsu něco přes metr.Podle počtu „pokojů“ a míst na spaní se liší.Místa na spaní obvykleuspořádány v samotném přívěsu a ve zbytku areálu pod markýzou, která je umístěna na zemi.Takový motorový dům je obvykle vybaven malým plynovým sporákem a dřezem.Kamna je připojena k plynové láhvi, voda je dodávána do dřezu pomocí malého ponorného čerpadla, které se spouští do nádoby na vodu.Existují tři odrůdy:

  • S tvrdými stěnami a střechou.
  • S tvrdými stěnami a střechou stanu.
  • Horní část stěn je vyrobena z tkaniny, střecha je plastová.

    Stanový přívěs s měkkými stěnami a stropem

Tato kategorie má svou vlastní cenovou hierarchii.Liší se nejen velikostí a počtem kotvišť, ale také výrazným rozdílem ve spotřebě materiálu, která vždy ovlivňuje cenu.Nejdražší jsou stanové přívěsy s pevnými stěnami a střechou.Ostatní dvě kategorie mají stejnou hodnotu.

Návěs

Tento karavan se nazývá „skvrna“.Je to proto, že je umístěn v návěsu některých modelů automobilů - s otevřeným kufrem.Část visí nad kabinou, část je vzadu a další malý „ocas“ visí zezadu.

Takový obytný přívěs pro automobily s pevnou nosností a otevřeným kufrem

Takové modely jsou v naší zemi stále vzácné a v zahraničí jich není tolik.Pro majitele návěsů je to velmi dobré řešení.

A co si vybrat?

Mobilní karavan v přívěsu je dobrou volbou, pokud máte auto s výkonným motorem, který dokáže vytáhnout značnou částhmotnost.Takový agregát stojí dvakrát až třikrát méně než obytný automobil (cestovní dodávka). Při výběru však věnujte pozornost celkové hmotnosti a délce karavanu.Při překročení norem je vyžadována jiná kategorie řidičského průkazu.A mějte na paměti, že většina přívěsů není určena pro jízdu v terénu.Existují modely pro špatné silnice, ale mají mnohem vyšší cenovku.

A to je s pevnými stěnami a dokonce i s teleskopickou střechou, která sestupuje

Stan s přívěsem je již méně pohodlný odpočinek, ale existuje více modelů, které lze táhnout podéloff road.Jsou skvělou náhradou za konvenční stan.Je lepší spát v přívěsu, ne na zemi.A můžete si odpočinout, plavat a pod markýzou.